Waarom accepteren zo weinig winkeliers American Express?
– American Express rekent winkeliers hogere fees dan bijvoorbeeld Visa/Mastercard. Sommige winkeliers hebben hierom besloten dat acceptatie van American Express simpelweg de extra kosten niet waard is.
Als je je American Express kaart gebruikt, hoor je regelmatig: “Sorry, we accepteren geen American Express“. Hoewel American Express steeds meer terrein wint, blijft Amex qua acceptatie nog steeds achter op haar concurrenten Visa, Mastercard en Discover. De belangrijkste reden: het berekent winkeliers hogere vergoedingen dan de andere netwerken.
Hogere transactiekosten met Amex
Wanneer je een aankoop doet met een creditcard, betaalt de winkelier een vergoeding die gelijk is aan een percentage van het verkoopbedrag. Deze “swipe fees” gaan naar de financiële instellingen die betrokken zijn bij de transactie en worden vastgesteld door het betalingsnetwerk, in dit geval dus American Express, Visa, Mastercard of Discover. De kosten worden bepaald op basis van meerdere factoren, zoals de hoofdactiviteit van de verkoper (sector), hoe de verkoper transacties verwerkt en het transactievolume van de winkelier. Over het algemeen bedragen de ‘swipe-kosten’ voor Visa, Mastercard en Discover zo’n 1,5% tot 2,5% van de transactie. Voor American Express gaat het al snel richting de 2,5% tot 3,5%.
Dat lijkt misschien niet veel, maar veel kleine bedrijven/winkeliers werken met extreem kleine marges. Elke tiende procent telt en kan dus een groot verschil maken. Het zijn dan ook vaak de kleine retailers die American Express minder snel accepteren.
“Het verschil in transactiekosten tussen American Express en haar concurrenten lijk misschien klein, maar het is wellicht meer dan ondernemers zich kunnen veroorloven.”
Maar waarom rekent American Express meer?
American Express rekent hogere transactiekosten omdat ze een ander bedrijfsmodel hanteren. De meeste creditcardbedrijven halen het grootste deel van hun winst uit renteopbrengsten. Veel van de populaire producten van American Express zijn echter betaalkaarten in plaats van creditcards, wat betekent dat kaarthouders hun rekeningen elke maand volledig betalen en geen rente hoeven te betalen. American Express haalt haar opbrengsten voornamelijk uit jaarlijkse kaartbijdragen, andere kosten die aan klanten in rekening worden gebracht en dus de ‘swipe-fees’ voor winkeliers. Het is dus onwaarschijnlijk dat American Express de fees voor de detailhandel verlaagt, tenzij het businessmodel op de schop gaat.
Een ander belangrijk punt is de exclusiviteit van American Express. Het bedrijf opereert in een hoger segment en vooral klanten met een goedgevulde spaarrekening worden als target doelgroep gezien. Voor winkeliers is de rekensom voor acceptatie eenvoudig. Is het het waard om deze doelgroep (die over het algemeen meer spendeert) aan te trekken door American Express te accepteren? Voor exclusieve bedrijven/merken is dat zeker een ja. Je ziet hierdoor dat winkel met grote(re) marges, de kaart wél accepteren.
Neem een backup creditcard mee
Ook al is de acceptatie van American Express lager dan die haar concurrentkaarten, toch accepteren veel verkopers die creditcards accepteren ook American Express. Persoonlijk ben ik erg tevreden over Amex en zal de kaarten zeker wél aanraden. Op internet is de acceptatie goed te noemen en bij veel van hun kaarten is een spaarsysteem gekoppeld, zoals dat van KLM FlyingBlue. Voor frequent flyers is de kaart zeker een aanrader. In tegenstelling tot Visa en Mastercard, kent Amex geen uitgavenlimiet. Je bestedingslimiet groeit met je mee en hierdoor kan ik inmiddels met mijn Platinum-kaart eenvoudig 20.000+ euro uitgeven. Dit terwijl mijn Mastercard al jaren vast zit op een limiet van € 5000,-. Maar mijn aanbevelingen komt wel met één grote maar: neem altijd je Visa of MasterCard mee op pad als een back-up kaart, voor het geval dat 🙂
Afbeelding: Shutterstock